Happy halfyear!

Ja det är sjukt. Nu har det gått ett halvår sen jag hade mina fossingar i Sverige. Känns underbart måste jag säga. Nedräkning på g! Är ganska sjukt taggad inför Sverige snart. Har så mycket planer framför mig. Att bara vara på hemmaplan i Norrköping finns inte riktigt helt i planerna. Har väldigt mycket alternativ, får bara hoppas att allt rullar på som jag vill. Frågan är bara när jag ska börja plugga igen. Eller större fråga... Vad jag ska plugga!! Planen är att inte börja plugga i år utan våren 2013. Men för de som känner mig väl så ändras mina planer ganska mycket på ett år.
Tiden börjar att dra ihop sig. Någon riktigt vinter har vi inte haft. Knappt någon snö. En lite kallare vår kan man väl nästan säga, utan blommor... hmm, ja. Det är alltid iden efter nyår som flyger förbi. Nu ska vi/jag försöka hinna med, plugg, Boston, New York, Niagarafallen, Festival, njuta av sol, bad, vänner, träning, hinna med allt i chicago, skydiving, paintboll, förberedelser för hemgång (köplista, jobb, osv)sen såklart jobb jobb jobb. Fick dock reda på idag att mina barn ska på sommarcamp heeeeeeeeela sommaren!!!! YIHHHUUU! Vilket glädjetjut jag gjorde i mig när jag stod framför min värdpappa och pratade om det. Det lyste säkert upp hela mig! Chicago är en underbar stad. är super lycklig att jag har fått se Chicago. Visste inget alls om platsen innan. Chicago är grymt och det kommer bara bli bättre nu när vår och sommar kommer. 
Saker jag saknar allra mest! Saker jag skulle vilja flytta över till USA under mina sista 6 månader:
Mat: som falukorv, cremé fraiche (chili paprika), kaviar, choklad, kesella (vanilj)
Möjligheter: Cykla överallt och ingenstans, umgås med vänner vart man än känner för, vin, svensk förfest + utgång, umgås och äta frukostar och middagar med familj, jobb utanför hemmet, "eget hem" delat med mamma (kunna röra sig hur man vill när man vill). Vakna i mitt rum med sol som skiner in genom ett fönster (har inget fönster här).
Garderob: Ja, jag saknar mycket av mina kläder i Sverige.
Saker jag kommer att vilja ha med mig till Sverige när det är dags:
Alltid bär i kylskåpet, bagels, starbucks, panera bread, shopping, egen bil, Down Town Chicago, stränderna, engelskan, vädret vi har haft dethär året.
Det finns nog hur mycket mer som hellst men det är allt jag kommer på nu!
Vad jag tycker om Au Pairlivet:
Jag skulle vilja rekommendera detta för många. Det är en enkel, billig och riktigt cool och personlighets utvecklande upplevelse. Du har möjlighet att resa under hela året hur mycket du vill under dina lediga helger och semestrar. Du tjänar hyffsat så du kan spara lite och resa för/eller shoppa, du får mat i hemmet, eget rum (ev. toalett), låna bil (förhoppningsvis), bli medlem i en "ny" familj (även här förhoppningsvis), prata engelska dagligen, komma till en helt annan vardag. Allt detta beror även på vad för familj du väljer. Så välj noga! Va kräsen! Fråga hur mycket du vill, även de frågor du kan tycka är barnsliga. Det viktiga är att du hamnar i en familj du trivs med under ett HELT år. Ni ska ändå bo ihop. Någon slags kulturkrock kommer du att få, mer eller mindre och en dålig familj på det kan sluta dåligt. När du söker familj, var dock noga med att du inte drömmer dig bort i Hollywood liv osv. Du är där för att jobba! Ge det en seriös bild. (Min bild var att vråltjuta de första månaderna = hemlängtan haha.) Ja en lite bättre bild en så kan ni nog få till. Men tänk noga ut vad för frågor ni vill ställa familjerna samtidigt som ni visar dem ett stort intresse för deras barn så det är det mesta de går på.
Jag är nöjd över att ha tagit mig hit och hoppat på den här resan. Men har insett sedan en tid tillbaka att jag inte alls är redo för att jobba med ungar på det här sättet. Förskola, simtränare osv är helt annorlunda. Det här var nog inte riktigt något för mig. Känner även att jag inte trivs helt med familjen. Jag ställde inte alls många frågor till familjen. Pratade i telefonen med värdmamman i 5 minuter, mailat lite och ca 1 timme i telefonen med tidigare au pairen. Allt lät bra och jag kände att jag tar allt som det kommer. Men UUUJ vad mycket mer frågor jag hade velat ställa. Visste mycket av frågorna nedantill men det var även många av dem som jag inte hade någon aning om. Familjemedlem och att vara medräknad så hade jag levt riktigt bra här! Men det löser jag på andra sätt nu. Bortsätt från detta så har jag mitt livs bästa äventyr. Alla möjligheter väger över och vad som inte dödar en blir man ju starkare av. Jag har fått vänner för livet, från både sverige och andra platser, jag får prata engelska dagligen, leva i ett amerikanskt samhälle med en ny kultur. Att känna spänningen av att se nya saker är det bästa jag vet. Att jag hamnade i Chicago som jag innan inte visste någonting om känner jag mig överlycklig med. Chicago har verkligen gått in i mig. Älskart!
Förslag på frågor att ställa din kommande värdfamilj:
Bil: Tillgång till bil? Betalning av bensin? När och hur mycket och hur långt jag får köra bilen? Curfew (tider ex bilen måste vara hemma om kvällar)?
Rum: Eget rum? Egen toalett, dusch? Rummets plats i huset?
Familj: Kommer jag att räknas som en familjemedlem? Kommer ni att vilja ha med mig på aktiviteter, resor? Äter jag middag med er om kvällarna? Har ni ofta vänner över?
Mat: Kommar jag att laga mat varje dag? Vem handlar? Om jag vill ha något till mig själv, hur bär jag mig åt då, matlista, får pengar för att köpa etc? Vad äter ni för mat, försöker att äta nyttigt?
Städning: Hur mycket vill ni att jag hjälper till med hemmet och barnens kläder, rum osv? (Städa köket, damsuga någon gång i veckan, tvätta barnens kläder, städa barnens rum..)
Djur: Har ni djur? Vill ni att jag ska hjälpa till med djuren? Hur mycket? Specificerat vad ska jag hjälpa till med? (ut och gå, mata, rengöra bur osv.)
Området: Hur är området? Finns shopping tillgängligt nära? Gym? Centrum? Skolor? Ungdommar (i min ålder)? Andra Au Pairer? Är det ett bra område, eller är det något jag måste tänka på? Aktiviteter runt om? Väder? Nära till vatten?
Arbetsschema: Hur kommer mitt arbetsschema att se ut? Får jag nytt schema veckovis varje söndag? Hur långa dagar? Hur mycket jobbar jag om helgerna? Hur kan ett dagsschema se ut? Skjutsa runt barnen till aktiviteter, laga mat, hur länge går barnen i skolan (beroende på ålder)? Ska jag hjälpa till med läxor?
Barnen: Hur ser ni på barnuppfostran? Hur vill ni att jag ska uppfostra era barn? Hur vill ni att jag ska agera i olika situationer? Några regler jag borde känna till? Hur mycket tv tittande, allergier, handikapp etc.?
Föräldrar: Vad jobbar ni med? Jobbar ni hemifrån? Hur långa dagar?
Religion: Vad har ni för religion? I vilken utsrtäckning utövar ni er religion? Hur mycket ingår det i erat vardagliga liv, uppfostran? Hur ofta går ni i kyrkan etc.? Vad förväntar ni er av mig ?Hur vill ni att jag ska ta del av eran religion? I vilken utsträckning? Eller handlar allt om sunda värderingar?
Telefon: Kommer jag att få en mobil? Betalar jag mobilkostnaderna?
Nu sitter jag och pratar på skype med mamma om hur jag var när jag var liten!! Spännande;) Kram på er!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0